Święty Paweł nie ujmuje bezpośrednio pojęcia „nowego narodzenia” w takim brzmieniu, jak czyni to Jezus w rozmowie z Nikodemem (Ewangelia Jana 3,3:7), jednak w swoich listach wielokrotnie porusza temat odrodzenia, przemiany i stania się „nowym stworzeniem” – co jest bliskie znaczeniowo nowonarodzeniu.
Najważniejszy fragment Pawła dotyczący istoty nowego życia chrześcijanina znajduje się w 2 Liście do Koryntian 5,17:
„Tak więc, jeśli ktoś jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem; stare przeminęło, oto wszystko stało się nowe”.
Paweł w Liście do Galacjan (6,15) podkreśla także:
„Albowiem ani obrzezanie, ani nieobrzezanie nic nie znaczy, lecz nowe stworzenie”.
Co oznacza „nowe narodzenie” dla chrześcijanina według św. Pawła?
- Przemiana wewnętrzna – Nowe narodzenie to duchowa śmierć starego człowieka, zniewolonego grzechem, i narodzenie się nowego człowieka, który żyje dla Chrystusa. To nie tylko zmiana postępowania, ale całkowita przemiana serca i umysłu.
- Nowe stworzenie – Chrześcijanin staje się nowym stworzeniem w Chrystusie. Stare życie, z jego grzechami i przyzwyczajeniami, przeminęło, a wszystko staje się nowe. To oznacza nową perspektywę, nowe wartości, nową miłość i nową wolność.
- Życie dla Chrystusa – Nowe narodzenie to życie w pełni oddane Jezusowi, nie dla siebie, lecz dla Tego, który za nas umarł i zmartwychwstał (2 Kor 5,14–15).
- Przyjęcie chrztu – Chrzest jest widzialnym znakiem nowego narodzenia, pogrzebaniem starego życia i wskrzeszeniem do nowego życia w Chrystusie (Rz 6,3–4).
- Dziecięctwo Boże – Nowo narodzony chrześcijanin staje się dzieckiem Bożym, otrzymuje nową tożsamość i nową relację z Bogiem (Ga 3,26–27).
Podsumowanie
Święty Paweł w swoich listach – przede wszystkim w 2 Liście do Koryntian 5,17 oraz Liście do Galacjan 6,15 – mówi o „nowym stworzeniu” jako o duchowej przemianie, która dokonuje się w człowieku przez wiarę w Chrystusa. To nowe narodzenie oznacza całkowitą przemianę życia, nową tożsamość i nową relację z Bogiem, będąc fundamentem życia każdego chrześcijanina.